Ontdekkend Leren Lezen (OLL)

Op 11 juli 2013 is van dr. Ewald Vervaet, oprichter en medewerker van Stichting Histos, het boek Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 verschenen bij uitgeverij Gelling. Het gaat over ontdekkend leren lezen voor leesrijpe kinderen en bestaat uit twee delen: de handleiding voor de leerkrachten en het werkboek voor kinderen die ontdekkend leren lezen.

Op 20 mei 2015 is van Germa van Dijk-den Hoed, leerkracht van de Eben-Haëzerschool in Ottoland (Molenwaard), en Ewald Vervaet Klank- en vormspel (KVS) verschenen, eveneens bij uitgeverij Gelling. Het gaat over klank- en vormspelen voor kinderen die neurologisch en psychologisch een kleuter zijn en dus niet leesrijp zijn. Ook dit bestaat uit twee delen: de handleiding voor de leerkrachten en het speelboek voor kinderen die klank- en vormspelen doen.

Klank- en vormspel (KVS). Klik hier.

Zo ontdek ik het lezen!
Deel 1. Klik hier.
Deel 2. Klik hier.
Deel 3. Klik hier.
Boekbesprekingen en dergelijke. Klik hier.

Cursus Leesrijpheid
Bij Klank- en vormspel en Zo ontdek ik het lezen! hoort de cursus Leesrijpheid. Hij wordt in het hele land gegeven voor leerkrachten en andere geïnteresseerden. Klik hier.