Klank- en vormspel

Klank- en vormspel

Optimale leesvoorbereiding
Hoe bereid je een niet-leesrijp kind optimaal voor op leren lezen? Door het met klanken en vormen te laten spelen. Een letterteken staat immers voor een klank én heeft een vorm. Hoe besteed je op een verantwoorde manier aandacht aan klanken en vormen?

Klank- en vormspel
Klank- en vormspel bestaat uit twee boeken. In de handleiding krijgt de leerkracht praktische handreikingen voor het begeleiden van een kind dat niet leesrijp is maar wel rijp voor klank- en vormspelen. In het speelboek krijgt het kind speelse oefeningen, ‘spelen’ geheten, met klanken en vormen.
Klank- en vormspel is geschreven door leerkracht Germa van Dijk en ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet. Germa van Dijk is groepsleerkracht van groep 3 – 4. Medeschrijver dr. Ewald Vervaet geeft in Nederland in belangrijke mate de toon aan op het gebied van de ontwikkelingspsychologie van kinderen tussen nul en acht jaar. Hij schreef de leeslijn Zo ontdek ik het lezen! en verder onder meer Groeienderwijs; psychologie van 0 tot 3 jaar en Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar.

Een voorbeeld van een klankspel is het hakken van woorden en zinnen – in het begin van woorden als ‘fiets-bel’, tegen het eind van zinnen als ‘De vlag wappert door de wind’. Ook zijn er rijmpjes als ‘Kleine katjes kunnen klimmen en krijgen kokoskoekjes’. En zo meer.
Twee voorbeelden van vormspelen zijn het overtrekken en uitknippen van figuren en het zoeken naar identieke figuren op een speelblad.

Klank- en vormspel geeft het kind een optimale start om een goede en gretige lezer te worden. Dat kan bij elke leesmethode, maar de voorbereiding is maximaal bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen! omdat ze beide zijn gebaseerd op het ontwikkelingspsychologische onderzoek van Ewald Vervaet.

Video
In de onderstaande video maakt u kennis met auteur Germa van Dijk, die vertelt hoe zij gekomen is tot het ontwikkelen van het boek “Klank- en vormspel.”