Struktuur en genese, 2003 (vol.16)

Ewald Vervaet, Het ontstaan van het zelfgevoel – VIII, p.4-53.
Ewald Vervaet, Bespreking van Relating new to old, p.54.

Samenvatting van ‘Het ontstaan van het zelfgevoel – VIII’:
In de ontwikkelingspsychologische fase tussen ongeveer 31 en 36 maanden ontstaan het sorteren (bijvoorbeeld van zes vogels en zes olifanten), het woord ‘zelfde’, samengestelde zinnen als ‘Mama zegt dat oma wil fietsen’, het woord ‘of’ van ‘Is dat een paard of een ezel?’, het woord ‘maar’ van ‘Ik wel, maar papa niet’, het woord ’toch’ van ‘Ik doe het toch niet’, ‘het water’ in plaats van ‘de water’ van de vorige fase (zie Struktuur en genese, 2000), ‘zij’ voor meisjes en vrouwen in plaats van ‘hij’ zoals in de vorige fase (zie Struktuur en genese, 2000), de combinatie ‘niet meer’ van ‘Ik hoor mama niet meer’, de voltooid verleden tijd als in ‘Dat had ik gezegd’, het onderscheppen van de knikker in de knikkerproef, toekomstaanduidingen als ‘dadelijk’ en ‘strakjes’, het woord ‘eerst’ en het wachten op een beurt.
Met deze objectieve, talige en sociale vaardigheden en vermogens hangen nieuwe vormen van zelfkennis samen, zoals alternatieven (‘Ik wil met de dinosaurussen of met duplo spelen’), meelevingen (‘Mama, zit je te huilen?’, als moeder zit te lezen met een hand bij haar hoofd), vooruitzichten (‘Ik ga straks met jou spelen’) en nog vijf andere subjectieve operaties.
De verklaring voor al deze vaardigheden en vermogens is dat het kind vanaf ongeveer 31 maanden twee representaties op elkaar kan coördineren.

Samenvatting van ‘Bespreking van Relating new to old’:
In zijn proefschrift van 2000 toont Jan Willem de Graaf aan dat Piagets ontwikkelingstheorie taalverwerving beter verklaart dan Chomsky vanuit diens aangeboren taalverwervingssysteem: ‘Een nieuw eindoordeel zou Piaget in het gelijk stellen’.