Correspondentie met Paul Leseman, pedagoog
Lesemans tweede reactie van 14 maart 2024:
Het gebruik van vijf-, zes- of zeven-punts Likert-schalen is zeer gebruikelijk in een breed gebied van sociaalwetenschappelijk onderzoek. Principieel zijn het rangorde schalen: de afstanden tussen de schaalpunten zijn in principe onbepaald, de rangorde is wel (theoretisch) bepaald. Als items afzonderlijk worden gebruikt, dienen ze als rangordeschalen te worden gebruikt. Rangordeschalen kunnen optimaal herschaald worden met technieken die in standaard statistische software beschikbaar zijn (bijv. Alscal in spss). Optimaal schalen wil zeggen dat de schaalpunten opnieuw gekwantificeerd worden om optimaal te differentiëren tussen informanten (maximalisering van de informatiewaarde). De schalen worden dan metrisch, afstanden tussen punten zijn informatief. Als rangordeschalen in een set van deze schalen worden opgenomen (zoals bij de pre-COOL tests), benadert de totale schaal van k-items een metrische schaal en daarom is het standaard praktijk in sociaalwetenschappelijk onderzoek, om bij meerdere items in één totaalschaal, het aspect van de rangordeschaal te negeren. Er is veel methodologisch onderzoek om deze praktijk te staven. In grote internationale surveys, zoals OECD Starting Strong en TALIS, met zeer geavanceerde methodologie en kritische methodologische reviewers gebeurt het zo. Voor de CLASS hebben we een psychometrische analyse uitgevoerd volgens de Item Response Theorie. De CLASS bleek zeer goed schaalbaar met de 7-punts beoordelingsschalen.
—————————————————————————————
Laatste bewerking van deze webpagina: 7 juli 2025