Agenda

Agenda van Stichting Histos

Via info@stichtinghistos.nl kunt u Stichting Histos uitnodigen voor een lezing, gastles, cursus en dergelijke. Het onderwerp kan in overleg afgestemd worden op uw vraag of behoefte. In de eerste plaats zijn dat onderwerpen op het gebied van de psychologische ontwikkeling van het kind; zie hieronder. In de tweede plaats kunnen dat ook onderwerpen zijn op het gebied van wetenschapsleer en wetenschapsgeschiedenis (zie Struktuur en genese).

Activiteiten die binnen de doelstelling van Stichting Histos vallen, graag aanmelden op info@stichtinghistos.nl.

De cursus ‘De leesontwikkeling’ (voorheen ‘Leesrijpheid’) wordt vanaf 1 augustus 2017 door Ontdekkend Leren georganiseerd en staat als voorheen onder hoede van Stichting Histos. Dat laatste komt onder meer tot uiting in het feit dat de cursus in de Histos-agenda is opgenomen en in het feit dat de voorzitter van Histos het getuigschrift dat een cursist aan het einde van de derde bijeenkomst ontvangt, mede ondertekent.

—————————————————————————————

Vanaf 10 januari 2018 luidde/luidt de agenda:

Woensdag 10 januari
Breda, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 16 januari
Leiderdorp, 16u00 – 19u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Donderdagen 25 januari, 1 en 8 februari
Wezep, 18u30 – 21u30:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (89e keer)

Maandag 22 januari
Scherpenzeel, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 23 januari
Hoorn, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 30 januari
Steenwijkerwold, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 31 januari
Bennebroek, 14u00 – 16u30: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak

Woensdagen 7, 14 en 21 februari
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (90e keer)

Zaterdag 17 maart
Vleuten (WSK-bijeenkomst):
Van klanken en vormen via leesrijpheid naar leren lezen

Woensdagen 21, 28 maart en 4 april; terugkombijeenkomst: 9 januari 2019
Bodegraven, 13u00 – 16u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (91e keer)

Dinsdag 3 april
Roden, 10u30 – 12u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak

Maandagen 9, 16 april, donderdag 17 mei; terugkombijeenkomst: 31 januari 2019
Castricum, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (92e keer)

Donderdag 19 april
Bleskensgraaf, 20u00 – 21u30:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind

Dinsdagen 8, 29 mei en 12 juni; terugkombijeenkomst: 29 januari 2019
Roden, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (93e keer)

Dinsdag 22 mei
Uden, 10u00 – 12u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak

Dinsdag 22 mei
Kampen, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 23 mei
Limmen, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Donderdag 24 mei
Avenhorn, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Maandag 28 mei
Gorkum, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 30 mei
Oud-Zevenaar, 14u30 – 17u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Maandag 4 juni
Heerjansdam, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 6 juni
Tsjom/Tzum, 13u30 – 16u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 13 juni
Kwintsheul, 13u30 – 15u30: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak

Woensdag 20 juni
Den Helder, 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 4 september
Bleskensgraaf, 20u00 – 21u30:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind
Informatie over en opgave voor de lezing

Vikta zorgt voor de gezonde traktaties; zie www.vikta.nl

Verdere informatie en opgave
www.vikta.nl/evenement en info@vikta.nl

Woensdag 12 september
Varsselder (bij Doetinchem) – Essentius, 14u30 – 17u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Maandag 17 september
Bleskensgraaf, 20u00 – 21u30:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van kleuter tot jong schoolkind
Spreker: dr. Ewald Vervaet

Wat voor elk kind geldt, geldt – gezien het officiële onderwijsbeleid van de afgelopen decennia – in het bijzonder voor de kleuter: 
* aanvullen van wat het kind niet zelf kan;
* aansluiten bij wat het kind wel zelf kan.
We schetsen kleuter tot jong schoolkind voor ontwikkelingsdomeinen als tellen, rekenen, kloklezen, schrijven, lezen, redeneren, tekenen, spelregelgedrag in het algemeen en in boter-kaas-en-eieren in het bijzonder.

Vikta zorgt voor de gezonde traktaties; zie www.vikta.nl

Verdere informatie en opgave
www.vikta.nl/evenement en info@vikta.nl

Dinsdagen 18 september, 2, 16 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
De Goorn (bij Hoorn), 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (94e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Woensdag 26 september
Goutum (Leeuwarden), 19u00 – 20u30:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind
Informatie over en opgave voor de lezing

Donderdagen 27 september, 11 en 25 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Nuenen, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (95e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Zaterdag 6 oktober
Amsterdam, 10u00 – 17u00:
Dag van de dyslexie (informatie, programma en opgave)

Dr. Ewald Vervaet op die dag:
Dyslexie en leesrijpheid
De lees- en schrijfontwikkeling van kinderen verloopt in fasen. Die fasen volgen de ontwikkeling van het brein. Dat brein neemt daarin altijd dezelfde volgorde van stappen, maar bij het ene kind eerder dan bij het andere. Wanneer is een kind toe aan letters en aan ‘hakken en plakken’ en wanneer niet? Hoe kunnen we dat vaststellen? En wat betekent dat voor de huidige aanpak van het leren lezen en schrijven in groep 2 en 3?
   Op de materialenmarkt vindt u door hem ontwikkelde materialen het (voorbereidende) lees- en spellingsonderwijs.
Informatie: www.stichtinghistos.nl en www.ontdekkendleren.nl/oll.

Woensdag 10 oktober
St. Pancras (bij Alkmaar) – Atriumscholen, 15u00 – 17u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Maandagen 29 oktober, 5 en 19 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Almelo, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (96e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Woensdagen 31 oktober, 7 en 21 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Bolsward, 14u30 – 17u30:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (97e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Dinsdagen 13 en 20 november en donderdag 29 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Dwingeloo, 14u45 – 17u45:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (98e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Woensdag 14 november
Heerhugowaard, 13u30 – 16u00 (met uitloopmogelijkheid tot 16u30):
De leesontwikkeling, met nadruk op spellingsrijpheid
De studiemiddag ‘De leesontwikkeling, met nadruk op de spellingsrijpheden’ schetst eerst de ontwikkeling van het kind dat rijp is voor klank- en vormspelen (‘fase 13’) naar het kind dat leesrijp is (‘fase 14’) en gaat dan uitvoerig in op de ontwikkeling van het leesrijpe kind naar het kind dat rijp is voor de drie spellingskwesties van het Nederlands.
   De studiemiddag leert u om niet te vroeg met spellingsonderwijs te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen en klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels.
   De kern van de studiemiddag is het bepalen van de rijpheid voor elk van de drie hoofdspellingskwesties van het Nederlands:
* ‘hond’/‘rib’,
* ‘boten’/‘botten’ en
* de dt-regel, ‘geland’ en ‘ik landde’.

Het wordt vooral een praktische studiemiddag: in tweetallen oefenen we de spellingsrijpheidstoetsen.
   De studiemiddag richt zich op bovenbouwleerkrachten en leesspecialisten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor klank- en vormspelen en het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Aanmelden
leesontwikkeling@gmail.com

Verdere informatie
020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

= = = = =

De agenda voor 2019 luidt:

Woensdag 9 januari
Bodegraven, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 16 januari
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Donderdag 17 januari
Wezep, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Maandagen 28 januari, 4 en 11 februari; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Nieuwpoort, 18u30 – 21u30:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (99e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Dinsdag 29 januari
Roden, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Donderdag 31 januari
Castricum, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Zaterdag 16 maart

Vleuten, 10u00 – 16u00:
Negende inspiratiedag van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs

Donderdag 21 maart
Berkhout, 15u30 – 17u30:
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Dinsdag 21 mei
De Goorn (bij Hoorn), 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Donderdag 23 mei
Nuenen, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 28 oktober 2018