Agenda

Agenda van Stichting Histos

Via [email protected] kunt u Stichting Histos uitnodigen voor een lezing, gastles, cursus en dergelijke. Het onderwerp kan in overleg afgestemd worden op uw vraag of behoefte. In de eerste plaats zijn dat onderwerpen op het gebied van de psychologische ontwikkeling van het kind; zie hieronder. In de tweede plaats kunnen dat ook onderwerpen zijn op het gebied van wetenschapsleer en wetenschapsgeschiedenis (zie Struktuur en genese).

Activiteiten die binnen de doelstelling van Stichting Histos vallen, graag aanmelden op [email protected].

De cursus ‘De leesontwikkeling’ (voorheen ‘Leesrijpheid’) wordt vanaf 1 augustus 2017 door Ontdekkend Leren georganiseerd en staat als voorheen onder hoede van Stichting Histos. Dat laatste komt onder meer tot uiting in het feit dat de cursus in de Histos-agenda is opgenomen en in het feit dat de voorzitter van Histos het getuigschrift dat een cursist aan het einde van de derde bijeenkomst ontvangt, mede ondertekent.

—————————————————————————————

Vanaf 6 september 2017 luidt de agenda:

Woensdagen 6, 13, 20 september
Oud-Zevenaar, 14u30 – 17u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (81e keer)

Donderdagen 7, 14, 21 september
Avenhorn (bij Hoorn), 18u00 – 21u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (82e keer)

Maandagen 25 september, 2, 9 oktober
Gorkum, 18u30 – 21u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (83e keer)

Woensdagen 27 september, 4, 11 oktober
Limmen (in Castricum), 13u00 – 16u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (84e keer)

Maandagen 30 oktober, 6 en 13 november
Heerjansdam, 18u30 – 21u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (85e keer)

Maandagen 31 oktober, 7 en 14 november
Kampen, 19u00 – 22u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (86e keer)

Woensdagen 1, 8 en 15 november
Tsjom/Tzum (in Frjentsjeradiel/ Franekeradeel), 13u30 – 16u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (87e keer)

Woensdagen 22, 29 november en 6 december
Den Helder, 14u00 – 17u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur (88e keer)

= = = = =

De agenda voor 2018 luidt:

Woensdag 10 januari
Breda, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 16 januari
Leiderdorp, 16u00 – 19u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Donderdagen 25 januari, 1 en 8 februari
Wezep, 18u30 – 21u30:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (89e keer)

Maandag 22 januari
Scherpenzeel, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 23 januari
Hoorn, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Dinsdag 30 januari
Steenwijkerwold, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)

Woensdag 31 januari
Bennebroek, 14u00 – 16u30: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
spreker: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn vier spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw en bovenbouw
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Binnen enkele maanden verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Verdere informatie
020 – 681.2529.

Woensdagen 7, 14 en 21 februari
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (90e keer)

Zaterdag 17 maart
Vleuten (WSK-bijeenkomst):
Van klanken en vormen via leesrijpheid naar leren lezen
spreker: Ewald Vervaet

Waarom doet het kind dat op het leesdomein in neurologisch en psychologisch opzicht een kleuter is (ook als het in groep 3 of hoger zit!), alleen klank- en vormspelen? Omdat het niet leesrijp is en omdat een letter voor een klank staat en een vorm heeft.
Hoe bepaal je leesrijpheid? Met de schrijfproef en leesproef; zie schrijfproef en leesproef.
Wat is het hoofddoel van leren lezen? Een leven lang lol in lezen.

Verdere informatie over de lezing:
020 – 681.2529 [email protected]
Verdere informatie over en opgave voor de WSK-bijeenkomst:
werk- en steungroep kleuteronderwijs

Woensdagen 21, 28 maart en 4 april; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Bodegraven, 13u00 – 16u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (91e keer)
docent: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
De cursus ‘De leesontwikkeling’ staat al vijf jaar in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8). Dit leesonderwijs heet Ontdekkend Leren Lezen (OLL); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.
De cursus leert u om niet te vroeg met leesles en spelling te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8.
De cursus wordt sinds het najaar van 2017 ondersteund door het officiële onderwijsbeleid. Dat beleid was de afgelopen decennia gericht op (voorbereidend) leesonderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van de leerlingen. Het huidige onderwijsbeleid verlegt de koers naar (voorbereidend) leesonderwijs dat aansluit óp hun ontwikkelingsnivo.

Kern van de cursus
De cursus heeft twee kernonderwerpen.
Het eerste kernonderwerp is het zelfstandig leren uitvoeren en interpreteren van de leesrijpheidstoets. Deze toets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef; zie formulieren.
Het tweede kernonderwerp is het werken met OLL, en wel op drie nivo’s:
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht kleuters zijn, spelen met klanken en vormen. Voor hen is er het boek Klank- en vormspel; zie Klank en vormspel.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht jonge schoolkinderen zijn, leren lezen. Voor hen zijn er de delen 1 en 2 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 1 en deel 2.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht oudere schoolkinderen zijn, leren de spelling van het Nederlands. Voor hen is er deel 3 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 3.

Wat verder aan bod komt
Vier andere onderwerpen zijn:
* Het bepalen van de rijpheid voor Klank- en vormspel.
* Het bepalen van de rijpheid voor het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen!.
* De neurologische basis van (voorbereidend) leesonderwijs.
* De organisatie aan uw school van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van alle leerlingen.

Onderbouw én bovenbouw
De cursus richt zich op onderbouw- én bovenbouwleerkrachten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Vier lessen
De cursus bestaat uit drie lessen van elk drie uur.
Er is een vierde les: de terugkombijeenkomst na 6-9 maanden. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Hoe zijn de ervaringen op uw school met Klank- en vormspel en met Zo ontdek ik het lezen!? Hoe organiseer je OLL op uw school?

Lesstof
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet) en
    Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 85,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 98,75):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 24,95),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 24,95) en speelboek (€ 11,95) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).
€ 36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
[email protected]

Verdere informatie
020 – 681.2529 [email protected]

Dinsdag 3 april
Roden, 10u30 – 12u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
spreker: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn vier spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw en bovenbouw
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Binnen enkele maanden verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Verdere informatie
020 – 681.2529.

Maandagen 9, 16 april en derde, nog af te spreken datum; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Castricum, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (92e keer)
docent: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
De cursus ‘De leesontwikkeling’ staat al vijf jaar in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8). Dit leesonderwijs heet Ontdekkend Leren Lezen (OLL); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.
De cursus leert u om niet te vroeg met leesles en spelling te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8.
De cursus wordt sinds het najaar van 2017 ondersteund door het officiële onderwijsbeleid. Dat beleid was de afgelopen decennia gericht op (voorbereidend) leesonderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van de leerlingen. Het huidige onderwijsbeleid verlegt de koers naar (voorbereidend) leesonderwijs dat aansluit óp hun ontwikkelingsnivo.

Kern van de cursus
De cursus heeft twee kernonderwerpen.
Het eerste kernonderwerp is het zelfstandig leren uitvoeren en interpreteren van de leesrijpheidstoets. Deze toets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef; zie formulieren.
Het tweede kernonderwerp is het werken met OLL, en wel op drie nivo’s:
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht kleuters zijn, spelen met klanken en vormen. Voor hen is er het boek Klank- en vormspel; zie Klank en vormspel.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht jonge schoolkinderen zijn, leren lezen. Voor hen zijn er de delen 1 en 2 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 1 en deel 2.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht oudere schoolkinderen zijn, leren de spelling van het Nederlands. Voor hen is er deel 3 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 3.

Wat verder aan bod komt
Vier andere onderwerpen zijn:
* Het bepalen van de rijpheid voor Klank- en vormspel.
* Het bepalen van de rijpheid voor het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen!.
* De neurologische basis van (voorbereidend) leesonderwijs.
* De organisatie aan uw school van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van alle leerlingen.

Onderbouw én bovenbouw
De cursus richt zich op onderbouw- én bovenbouwleerkrachten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Vier lessen
De cursus bestaat uit drie lessen van elk drie uur.
Er is een vierde les: de terugkombijeenkomst na 6-9 maanden. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Hoe zijn de ervaringen op uw school met Klank- en vormspel en met Zo ontdek ik het lezen!? Hoe organiseer je OLL op uw school?

Lesstof
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet) en
    Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 85,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 98,75):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 24,95),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 24,95) en speelboek (€ 11,95) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).
€ 36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
[email protected]

Verdere informatie
020 – 681.2529 [email protected]

Donderdag 19 april
Bleskensgraaf, 20u00 – 21u30:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind
Spreker: dr. Ewald Vervaet

De ontwikkeling tussen geboorte en ongeveer 12 jaar wordt geschetst. Daarna gaat de spreker in op wat volgens hem de kern is van verantwoord omgaan daarmee, wat ook de kern is van verantwoord opvoeden, namelijk: 
* aanvullen van wat het kind niet zelf kan;
* aansluiten bij wat het kind wel zelf kan.
Dit lijkt misschien een open deur maar helaas is het dat niet. Met name is het dat niet in het onderwijsbeleid van de afgelopen tientallen jaren. Daarin werd het kind voortdurend voor taken gesteld waar het niet aan toe was. Dat is nu nog steeds zo, maar in het regeerakkoord van de huidige regering staan duidelijke aanzetten tot een koestwending naar ‘aansluiten bij wat het kind zelf kan’.

Vikta zorgt voor de gezonde traktaties; zie www.vikta.nl

Verdere informatie en opgave
www.vikta.nl/evenement en [email protected]

Dinsdagen 8, 29 mei en 12 juni; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Roden, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (93e keer)
docent: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
De cursus ‘De leesontwikkeling’ staat al vijf jaar in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8). Dit leesonderwijs heet Ontdekkend Leren Lezen (OLL); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.
De cursus leert u om niet te vroeg met leesles en spelling te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8.
De cursus wordt sinds het najaar van 2017 ondersteund door het officiële onderwijsbeleid. Dat beleid was de afgelopen decennia gericht op (voorbereidend) leesonderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van de leerlingen. Het huidige onderwijsbeleid verlegt de koers naar (voorbereidend) leesonderwijs dat aansluit óp hun ontwikkelingsnivo.

Kern van de cursus
De cursus heeft twee kernonderwerpen.
Het eerste kernonderwerp is het zelfstandig leren uitvoeren en interpreteren van de leesrijpheidstoets. Deze toets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef; zie formulieren.
Het tweede kernonderwerp is het werken met OLL, en wel op drie nivo’s:
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht kleuters zijn, spelen met klanken en vormen. Voor hen is er het boek Klank- en vormspel; zie Klank en vormspel.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht jonge schoolkinderen zijn, leren lezen. Voor hen zijn er de delen 1 en 2 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 1 en deel 2.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht oudere schoolkinderen zijn, leren de spelling van het Nederlands. Voor hen is er deel 3 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 3.

Wat verder aan bod komt
Vier andere onderwerpen zijn:
* Het bepalen van de rijpheid voor Klank- en vormspel.
* Het bepalen van de rijpheid voor het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen!.
* De neurologische basis van (voorbereidend) leesonderwijs.
* De organisatie aan uw school van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van alle leerlingen.

Onderbouw én bovenbouw
De cursus richt zich op onderbouw- én bovenbouwleerkrachten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Vier lessen
De cursus bestaat uit drie lessen van elk drie uur.
Er is een vierde les: de terugkombijeenkomst na 6-9 maanden. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Hoe zijn de ervaringen op uw school met Klank- en vormspel en met Zo ontdek ik het lezen!? Hoe organiseer je OLL op uw school?

Lesstof
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet) en
    Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 85,00 (incl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 98,75):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 24,95),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 24,95) en speelboek (€ 11,95) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).
€ 36,90 (incl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
[email protected]

Verdere informatie
020 – 681.2529 [email protected]

Dinsdag 22 mei
Uden, 10u00 – 12u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
spreker: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn vier spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw en bovenbouw
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Binnen enkele maanden verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Verdere informatie
020 – 681.2529.

Dinsdag 22 mei
Kampen, 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Woensdag 23 mei
Limmen, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Donderdag 24 mei
Avenhorn, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Maandag 28 mei
Gorkum, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; andere belangstellende kunnen contact opnemen met de docent (020 – 681.2529).

Woensdag 30 mei
Oud-Zevenaar, 14u30 – 17u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Maandag 4 juni
Heerjansdam, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Woensdag 6 juni
Tsjom/Tzum, 13u30 – 16u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Woensdag 13 juni
Kwintsheul, 13u30 – 15u30: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
spreker: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn vier spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw en bovenbouw
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Binnen enkele maanden verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Verdere informatie
020 – 681.2529.

Woensdag 20 juni
Den Helder, 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Woensdag 12 september
Etten (bij Doetinchem), 14u30 – 17u00: 
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
spreker: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn vier spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw en bovenbouw
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Binnen enkele maanden verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Verdere informatie
020 – 681.2529.

Maandagen 24 september, 8 en 15 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Gorkum, 18u45 – 21u45:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (94e keer)
docent: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
De cursus ‘De leesontwikkeling’ staat al vijf jaar in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8). Dit leesonderwijs heet Ontdekkend Leren Lezen (OLL); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.
De cursus leert u om niet te vroeg met leesles en spelling te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8.
De cursus wordt sinds het najaar van 2017 ondersteund door het officiële onderwijsbeleid. Dat beleid was de afgelopen decennia gericht op (voorbereidend) leesonderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van de leerlingen. Het huidige onderwijsbeleid verlegt de koers naar (voorbereidend) leesonderwijs dat aansluit óp hun ontwikkelingsnivo.

Kern van de cursus
De cursus heeft twee kernonderwerpen.
Het eerste kernonderwerp is het zelfstandig leren uitvoeren en interpreteren van de leesrijpheidstoets. Deze toets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef; zie formulieren.
Het tweede kernonderwerp is het werken met OLL, en wel op drie nivo’s:
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht kleuters zijn, spelen met klanken en vormen. Voor hen is er het boek Klank- en vormspel; zie Klank en vormspel.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht jonge schoolkinderen zijn, leren lezen. Voor hen zijn er de delen 1 en 2 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 1 en deel 2.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht oudere schoolkinderen zijn, leren de spelling van het Nederlands. Voor hen is er deel 3 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 3.

Wat verder aan bod komt
Vier andere onderwerpen zijn:
* Het bepalen van de rijpheid voor Klank- en vormspel.
* Het bepalen van de rijpheid voor het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen!.
* De neurologische basis van (voorbereidend) leesonderwijs.
* De organisatie aan uw school van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van alle leerlingen.

Onderbouw én bovenbouw
De cursus richt zich op onderbouw- én bovenbouwleerkrachten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Vier lessen
De cursus bestaat uit drie lessen van elk drie uur.
Er is een vierde les: de terugkombijeenkomst na 6-9 maanden. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Hoe zijn de ervaringen op uw school met Klank- en vormspel en met Zo ontdek ik het lezen!? Hoe organiseer je OLL op uw school?

Lesstof
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet) en
    Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet).

Informatie
020 – 681.2529 [email protected]

Maandagen 29 oktober, 5 en 19 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Almelo, 18u00 – 21u00:
De leesontwikkeling; van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling – schoolbrede aanpak (95e keer)
docent: dr. Ewald Vervaet

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
De cursus ‘De leesontwikkeling’ staat al vijf jaar in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8). Dit leesonderwijs heet Ontdekkend Leren Lezen (OLL); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.
De cursus leert u om niet te vroeg met leesles en spelling te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkomt u problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8.
De cursus wordt sinds het najaar van 2017 ondersteund door het officiële onderwijsbeleid. Dat beleid was de afgelopen decennia gericht op (voorbereidend) leesonderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van de leerlingen. Het huidige onderwijsbeleid verlegt de koers naar (voorbereidend) leesonderwijs dat aansluit óp hun ontwikkelingsnivo.

Kern van de cursus
De cursus heeft twee kernonderwerpen.
Het eerste kernonderwerp is het zelfstandig leren uitvoeren en interpreteren van de leesrijpheidstoets. Deze toets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef; zie formulieren.
Het tweede kernonderwerp is het werken met OLL, en wel op drie nivo’s:
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht kleuters zijn, spelen met klanken en vormen. Voor hen is er het boek Klank- en vormspel; zie Klank en vormspel.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht jonge schoolkinderen zijn, leren lezen. Voor hen zijn er de delen 1 en 2 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 1 en deel 2.
* Leerlingen die in neurologisch en psychologisch opzicht oudere schoolkinderen zijn, leren de spelling van het Nederlands. Voor hen is er deel 3 van het boek Zo ontdek ik het lezen!; zie deel 3.

Wat verder aan bod komt
Vier andere onderwerpen zijn:
* Het bepalen van de rijpheid voor Klank- en vormspel.
* Het bepalen van de rijpheid voor het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen!.
* De neurologische basis van (voorbereidend) leesonderwijs.
* De organisatie aan uw school van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van alle leerlingen.

Onderbouw én bovenbouw
De cursus richt zich op onderbouw- én bovenbouwleerkrachten. Het beginsel ‘aansluiten bij de ontwikkeling van het kind’ geldt uiteraard niet alleen voor het leren lezen in de onderbouw maar ook voor het leren spellen in de bovenbouw.

Vier lessen
De cursus bestaat uit drie lessen van elk drie uur.
Er is een vierde les: de terugkombijeenkomst na 6-9 maanden. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Hoe zijn de ervaringen op uw school met Klank- en vormspel en met Zo ontdek ik het lezen!? Hoe organiseer je OLL op uw school?

Lesstof
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet),
    Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet) en
    Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 85,00 (incl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 98,75):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 24,95),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 24,95) en speelboek (€ 11,95) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).
€ 36,90 (incl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
[email protected]

Verdere informatie
020 – 681.2529 [email protected]

Woensdag 9 januari
Heerhugowaard, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Woensdag 16 januari
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Donderdag 17 januari
Wezep, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

Donderdag 31 januari
Castricum, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling (voorheen Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur)
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en aanmelden: [email protected], 020 – 681.2529.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 20 mei 2018