Agenda

Agenda van Stichting Histos

Via info@stichtinghistos.nl kunt u Stichting Histos uitnodigen voor een lezing, gastles, cursus en dergelijke. Het onderwerp kan in overleg afgestemd worden op uw vraag of behoefte. In de eerste plaats zijn dat onderwerpen op het gebied van de psychologische ontwikkeling van het kind; zie hieronder. In de tweede plaats kunnen dat ook onderwerpen zijn op het gebied van wetenschapsleer en wetenschapsgeschiedenis (zie Struktuur en genese).

Activiteiten die binnen de doelstelling van Stichting Histos vallen, graag aanmelden op info@stichtinghistos.nl.

De cursus ‘De leesontwikkeling’ (voorheen ‘Leesrijpheid’) wordt vanaf 1 augustus 2017 door Ontdekkend Leren georganiseerd en staat als voorheen onder hoede van Stichting Histos. Dat laatste komt onder meer tot uiting in het feit dat de cursus in de Histos-agenda is opgenomen en in het feit dat de voorzitter van Histos het getuigschrift dat een cursist aan het einde van de derde bijeenkomst ontvangt, mede ondertekent.

—————————————————————————————

Vanaf 9 januari 2019 luidt de agenda:

Woensdag 9 januari
Bodegraven, 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 16 januari
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Donderdag 17 januari
Wezep, 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Dinsdag 29 januari
Roden, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 30 januari
Hoorn, 15u30 – 17u30:
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Donderdag 31 januari
Castricum, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Dinsdag 26 februari
Brunssum, 15u15 – 17u15:
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Woensdag 6 maart
Marsum, ochtend:
De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak
Informatie over en opgave voor de lezing

Zaterdag 16 maart
Vleuten, 10u00 – 16u00:
Negende inspiratiedag van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs

Donderdag 21 maart
Wognum, 15u30 – 17u30:
Klanken en vormen, ontdekkend leren lezen, ontdekkend leren spellen

De vrij spelende kleuter doet klank- en vormspelen omdat hij niet leesrijp is en een letter nu eenmaal een figuurtje is dat een vorm heeft en voor een klank staat, én schrijft enkele woorden die hij zich in zijn vrije spel eigen heeft gemaakt.
   Het leesrijpe jonge schoolkind leert lezen, bij voorkeur met ontdekkend leren lezen.
   Het kind dat rijp is voor de spellen van ‘hand’/’rib’ gaat dit leren; het kind dat rijp is voor ‘boten’/’botten’, gaat dit leren; het kind dat rijp is voor ‘jij vindt’/’ik landde’, gaat dit leren.
   Of een kind leesrijp is of niet, bepaal je met de leesrijpheidstoets die uit de schrijfproef en de leesproef bestaat.
   Of een kind rijp is voor een bepaald spellingspunt, bepaal je met drie spellingsrijpheidstoetsen.
   De spreker zal vooral stilstaan bij de leesrijpheidstoets en de rijpheidstoets voor ‘hand’/’rib’. Met die tweede toets zullen we een oefening doen.

Informatie: 020-681.2529.

Dinsdag 9 april
Katwijk, 16u00-17u30:
Leesrijpheid; van spelen met klanken en vormen naar leesles

De vrij spelende kleuter doet klank- en vormspelen omdat hij niet leesrijp is en een letter nu eenmaal een figuurtje is dat een vorm heeft en voor een klank staat, én schrijft enkele woorden die hij zich in zijn vrije spel eigen heeft gemaakt.
   Het leesrijpe jonge schoolkind leert lezen, bij voorkeur met ontdekkend leren lezen.
   Of een kind leesrijp is of niet, bepaal je met de leesrijpheidstoets die uit de schrijfproef en de leesproef bestaat.

Informatie: 020-681.2529.

Maandag 13 mei
Almelo, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Dinsdag 21 mei
De Goorn (bij Hoorn), 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 22 mei
Amsterdam, 18u30-21u00:
Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind
Informatie

Donderdag 23 mei
Nuenen, 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 29 mei
Breda, 13u00-15u00:
Leesrijpheid; van spelen met klanken en vormen naar leesles

De vrij spelende kleuter doet klank- en vormspelen omdat hij niet leesrijp is en een letter nu eenmaal een figuurtje is dat een vorm heeft en voor een klank staat, én schrijft enkele woorden die hij zich in zijn vrije spel eigen heeft gemaakt.
   Het leesrijpe jonge schoolkind leert lezen, bij voorkeur met ontdekkend leren lezen.
   Of een kind leesrijp is of niet, bepaal je met de leesrijpheidstoets die uit de schrijfproef en de leesproef bestaat.

Informatie: 020-681.2529.

Woensdag 5 juni
Exmorra (bij Bolsward), 14u45 – 17u45:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdag 5 juni
Nijland (bij Sneek), 19u00-21u00:
Leesrijpheid; van spelen met klanken en vormen naar leesles

De vrij spelende kleuter doet klank- en vormspelen omdat hij niet leesrijp is en een letter nu eenmaal een figuurtje is dat een vorm heeft en voor een klank staat, én schrijft enkele woorden die hij zich in zijn vrije spel eigen heeft gemaakt.
   Het leesrijpe jonge schoolkind leert lezen, bij voorkeur met ontdekkend leren lezen.
   Of een kind leesrijp is of niet, bepaal je met de leesrijpheidstoets die uit de schrijfproef en de leesproef bestaat.

Informatie: 020-681.2529.

Donderdag 6 juni
Dwingeloo, 14u45 – 17u45:
Terugkombijeenkomst bij de cursus De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak
Informatie over en aanmelden voor de terugkombijeenkomst

Woensdagen 28 augustus, 11 en 18 september; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Tilburg, 15u00 – 18u00:

Leesrijpheid; van spelen met klanken en vormen naar leesles (99e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

Woensdagen 30 september, 6 en 13 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Zutphen, 13u30 – 16u30:

Leesrijpheid; van spelen met klanken en vormen naar leesles (100e keer)
Informatie over en opgave voor de cursus

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 9 juli 2019