lezing ‘de leesontwikkeling – schoolbrede aanpak

Terug naar de agenda

De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak

Leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo
Ontdekkend Leren Lezen (OLL) staat in de traditie van leesonderwijs óp het ontwikkelingsnivo van elk kind – van klanken en vormen (doorgaans groep 2) via hakken-en-plakken (doorgaans groep 3) naar spelling (doorgaans groepen 4-8); zie ontdekkend leren lezen en ontdekkend leren.

Kern

Met de leesrijpheidstoets bepaalt u of een kind leesrijp is of niet.
Er zijn drie spellingsrijpheidsproeven. Een daarvan wordt geschetst: hoe bepaal je of een kind toe is aan lezen, spellen en schrijven van woorden als ‘hand’, ‘breed’ en ‘rib’ (t- of p-klank aan het slot die ‘d’ respectievelijk ‘b’ wordt geschreven.
De organisatie van leesonderwijs aan uw school óp het ontwikkelingsniveau van alle leerlingen.

Onderbouw, bovenbouw en leesspecialist
OLL was tot nu toe vooral interessant voor de onderbouw. Nog vóór de zomervakantie verschijnt het spellingsgedeelte 3. Daardoor wordt OLL voor de hele school interessant, ook voor de bovenbouw en de leesspecialist. Met delen 1-3 van OLL wordt bevorderd:
* dat er tussen technisch en begrijpend lezen geen kloof ontstaat,
* dat geen enkele leerling in groep 4 of 5 terugvalt,
* dat in de groepen 4-7 spellingsregels slechts met begrip en dus met een minimum aan fouten worden toegepast,
* dat alle kinderen na groep 8 eenvoudige ondertitelde films en eenvoudige gebruiksaanwijzingen met begrip kunnen lezen – dat niemand de basisschool als functioneel analfabeet verlaat en
* dat alle kinderen op de basisschool en voor de rest van hun leven een optimale lol in lezen hebben.

Na afloop van de lezing is er ruimte voor vragen en discussie.

Spreker
dr. Ewald Vervaet

Verdere informatie
020 – 681.2529

Terug naar de agenda

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 30 september 2018