gedachtewisseling 9 marcel schmeier_26 april 2018_1

Schmeier, 26 april 2018

Alex Otten, 27 april 2018
(in reactie op Schmeiers tjilp van 26 april)
Tjilp 1: Ewald Vervaet legt iets uit over leesrijpheid. Soms zijn kleuters al leesrijp en kun je best letters aanbieden maar soms komt leesrijpheid ook later op gang. En ook in kleuterbouw moet een rijke omgeving aanwezig zijn met letters maar zonder dwang!

Tjilp 2: Wij werken op deze manier. Sommige kleuters lezen al maar er zijn ook kinderen begin Gr 3 gestart. Echter ook kinderen halverwege gr3 gestart. Hebben inmiddels rest weer ingehaald. #leesrijpheid tot die tijd veel met rijmen, klanken en vormen aan de slag. #intrinsieke motivatie.

Vervaet, 15 januari 2021
Het is helemaal juist wat Alex Otten schrijft. Ik beweer dan ook nergens dat de leerkracht in groep 1 geen aandacht aan letters zou mogen besteden.
   Ik ben ‘meneer Rijpheid’: een leerkracht kan een kind altijd alles aanbieden, ook letters in groep 1, vooropgesteld dat dat kind er rijp voor is.
   Op lezingen en cursussen zeg ik wel eens: als een kind nog in de wieg ligt en leesrijp blijkt te zijn, dan kan het volgens mij gaan leren lezen. Ik voeg er uiteraard altijd aan toe dat er nog geen leesrijpe wiegekinderen zijn gevonden…

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 16 januari 2021