Struktuur en genese, 2023 (vol.35)
Inhoudsopgave
Ewald Vervaet, Onderwijs, constructivisme en rijpheid, p.4-19
(wordt vervolgd)
—————
Samenvatting van ‘Onderwijs, constructivisme en rijpheid’:
Zowel bij het kind als bij de volwassene (alledag, wetenschap) blijkt kennis nooit kant-en-klaar uit de omgeving te komen: kennis wordt nooit geregistreerd of van buitenaf overgenomen maar altijd van binnenuit opgebouwd.
Er zijn drie soorten constructivisme:
* Psychologisch constructivisme met aandacht voor rijpheid; het is houdbaar omdat een kind, jongere of volwassene slechts nieuwe kennis kan opbouwen als het/hij/zij over het benodigde instrument beschikt, namelijk een bepaalde psychologische structuur.
* Sociaal-constructivisme; het is niet houdbaar omdat kinderen, jongeren en/of volwassenen die met elkaar uitwisselen, niet tot nieuwe kennis komen als niet elk over de benodigde psychologische structuur beschikt.
* Psychologisch constructivisme zonder aandacht voor rijpheid; het is niet houdbaar omdat een kind, jongere of volwassene geen nieuwe kennis kan opbouwen als het/hij/zij daar het vereiste instrument niet voor heeft.
Wilt u het hele artikel lezen? Klik dan hier.
Om terug te gaan naar de inhoudsopgave van alle afleveringen van Struktuur en genese klikt u hier.
————————————————————————————–
Laatste bewerking van deze webpagina: 11 mei 2022