Agenda

Agenda van Stichting Histos

Via info@stichtinghistos.nl kunt u Stichting Histos uitnodigen voor een lezing, gastles, cursus en dergelijke. Het onderwerp kan in overleg afgestemd worden op uw vraag of behoefte. In de eerste plaats zijn dat onderwerpen op het gebied van de psychologische ontwikkeling van het kind; zie hieronder. In de tweede plaats kunnen dat ook onderwerpen zijn op het gebied van wetenschapsleer en wetenschapsgeschiedenis (zie Struktuur en genese).

Activiteiten die binnen de doelstelling van Stichting Histos vallen, graag aanmelden op info@stichtinghistos.nl.

De cursus ‘Leesrijpheid’ wordt vanaf 1 augustus 2017 door Ontdekkend Leren georganiseerd en staat als voorheen onder hoede van Stichting Histos. Dat laatste komt onder meer tot uiting in het feit dat de cursus in de Histos-agenda is opgenomen en in het feit dat de voorzitter van Histos het getuigschrift dat een cursist aan het einde van de derde bijeenkomst ontvangt, mede ondertekent.

—————————————————————————————

Nog van de agenda van 2016:

Vanaf 1 mei 2017 luidt de agenda:

Woensdag 10 mei
Bergharen (De Wingerd, Dorpsstraat 51), 14u30 – 17u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Maandag 15 mei
Hoorn (Ichthus, Grote Beer 1), 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Dinsdagen 16 mei, 6, 20 juni; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Steenwijk of Steenwijkerwold, 19u00 – 22u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Veel kleuterleerkrachten worden geacht letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. Bovendien kan de kleuter zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm. De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zegt te kunnen schrijven. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met háár letters worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling in en rond de groepen 1, 2 en 3. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!.
Lesstof: Ewald Vervaet, Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Delft, Elmar), Germa van Dijk en Ewald Vervaet, Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Rotterdam, Gelling), Ewald Vervaet, Zo ontdek ik het lezen!, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Rotterdam, Gelling) en Ewald Vervaet, Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Rotterdam, Gelling).

Prijs: € 295 (excl. 21% BTW); € 420 (excl. 21% BTW) als men de handleiding (los: € 45) en het speelboek (los: € 14,50) van Klank- en vormspel, de handleiding (los: € 45) en het werkboek (los: € 9,90) van Zo ontdek ik het lezen! En Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (los: € 34,50) erbij bestelt.

Informatie en opgave: ontdekkendlerenlezen@gelling.nl, 0180 – 319.298 of 06 – 5131.4903.

Woensdag 17 mei
Urk (Stichting Rehoboth, Vlaak 14), 13u30 – 16u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Donderdag 18 mei
Volendam (Sint-Nicolaasschool, Edammerweg 54), 15u30 – 18u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Maandag 22 mei
Heerhugowaard (Paperclip, Van Eedenplein 7), 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Dinsdag 23 mei
Rosmalen (De Hoven, Allegroweg 2), 14u30 – 17u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Dinsdag 30 mei
Woudenberg (De Olijfboom, J.F. Kennedylaan 6), 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Woensdag 31 mei
Woerden (Willem Alexanderschool, Anton Mauvestraat 1), 14u00 – 17u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Donderdag 1 juni
Breda (De Spoorzoeker, Pastoor Pottersplein 2), 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Donderdag 15 juni
Elst (De Ark, Kruisakkers 7), 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Maandag 19 juni
Apeldoorn (’t Schrijvertje, Gentiaanstraat 78), 18u30 – 21u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: ollhistos@gmail.com, 020 – 681.2529.

Woensdagen 6, 13, 20 september; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Oud-Zevenaar, 14u30 – 17u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
   De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
   In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
   De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Donderdagen 7, 14, 21 september; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Avenhorn (bij Hoorn), 18u00 – 21u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Maandagen 25 september, 2, 9 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Gorkum, 18u30 – 21u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
   De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
   In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
   De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529

Woensdagen 27 september, 4, 11 oktober; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Limmen (in Castricum), 13u00 – 16u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur

docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
   De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
   In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
   De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Maandagen 30 oktober, 6 en 13 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Heerjansdam, 18u30 – 21u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Maandagen 31 oktober, 7 en 14 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Kampen, 19u00 – 22u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Woensdagen 1, 8 en 15 november; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Tsjom/Tzum (in Frjentsjeradiel/ Franekeradeel), 13u30 – 16u30:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Woensdagen 22, 29 november en 6 december; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Den Helder, 14u00 – 17u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

= = = = =

De agenda voor 2018 luidt:

Woensdag 10 januari
Breda (Laurentius, Viandenlaan 2), 13u00 – 16u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com 020 – 681.2529.

Dinsdag 16 januari
Leiderdorp (Elckerlyc, Klimopzoom 41), 16u00 – 19u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

Maandag 22 januari
Scherpenzeel (De Glashorst, Walstrolaan 2), 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

Dinsdag 23 januari
Hoorn (Elif, Hanebalk 1), 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

Dinsdag 30 januari
Steenwijkerwold (Immanuël, Ten Holtheweg 3b), 19u00 – 22u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

Woensdagen 7, 14 en 21 februari; terugkombijeenkomst op nog af te spreken datum
Heerhugowaard, 14u00 – 17u00:
Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Inhoud
Veel kleuterleerkrachten worden geacht kleuters letterkennis bij te brengen. Bij kleuters beklijft dit echter niet, maar als een kind aan lezen toe is, kent het in 40 uur alle letters (minus Q, X en Y) en kan het lezen. De kleuter kan zich optimaal voorbereiden op het leren lezen door klank- en vormspelen te doen. Een letterteken staat immers voor een klank en heeft een vorm.
De cursus draait om twee proeven waarmee leesrijpheid wordt bepaald. In de schrijfproef schrijft het kind woorden en letters die het zelf al schrijft. Bijvoorbeeld, Sonja schrijft SONJA, PAPA en MAMA. In de leesproef wordt nagegaan of ze nieuwe klankzuivere woorden, die met letters uit haar woorden worden gevormd en geschreven, kan lezen. Bij Sonja zijn toetswoorden bijvoorbeeld JAS, MOP en POMP. Als ze JAS leest als ‘J, a, s; jas’ en POMP als ‘P, o, m, p; pomp’ (dus hakt én plakt), is ze toe aan lezen; als ze ‘J, a, s’ en ‘P, o, m, p’ leest (dus louter hakt), niet.
In drie dagdelen van drie uur elk leert u de schrijfproef en de leesproef zelf uit te voeren. U leert dus leesrijpheid vast te stellen. De leesontwikkeling wordt geplaatst binnen de algehele psychologische ontwikkeling van het kind in en rond de groepen 1, 2, 3 en 4. In de derde les wordt een datum afgesproken voor een terugkombijeenkomst. Daarop kan men allerlei punten met elkaar en met de docent bespreken: Hoe gaan de proeven? Wat zijn de ervaringen met groepjes kinderen die ontdekkend leren lezen? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
De cursus is tevens een begeleiding bij de klank- en vormspelen van Klank- en vormspel en bij de leeslijn Zo ontdek ik het lezen!, delen 1, 2 en (in 2018 te verschijnen) 3.

Lesstof
Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar (Ewald Vervaet; Delft, Elmar),
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek voor niet-leesrijpe leerlingen (Germa van Dijk en Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling),
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Rotterdam, Gelling) en,
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding voor leerkrachten en werkboek voor leesrijpe leerlingen (Ewald Vervaet; Delft, Elmar).

Prijzen
€ 295,00 (excl. 21% BTW) voor de cursus van vier dagdelen, inclusief terugkombijeenkomst
€ 125,00 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze vijf boeken (samen los: € 150,95):
                Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (€ 34,50),
                Klank- en vormspel – handleiding (€ 45,00) en speelboek (€ 14,50) en
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 – handleiding (€ 45,00) en werkboek (€ 11,95).
€   36,90 (excl. 6% BTW en verzendkosten) voor deze twee boeken:
                Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 – handleiding (€ 24,95) en werkboek (€ 11,95).

Aanmelden
Administratie van Ontdekkend Leren leesrijpheid@gmail.com

Verdere informatie
Ontdekkend Leren, 020 – 681.2529 info@ontdekkendleren.nl

Donderdag 24 mei
Avenhorn (Grosthuizerschool, Grosthuizen 74), 18u00 – 21u00:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

Woensdag 30 mei
Oud-Zevenaar (St. Martinus, Martinusweg 6), 14u30 – 17u30:
Terugkombijeenkomst bij de cursus Leesrijpheid – van klanken en vormen naar ontdekkend leren lezen in 40 uur
docent: dr. Ewald Vervaet

Hoe gaan de schrijfproef en de leesproef? Wat zijn de ervaringen met leesrijpe kinderen in groep 2, die ontdekkend aan het leren lezen zijn? Wat betekent dit voor het lezen in de groepen 3 en hoger?
Hoe staan de directie, het schoolbestuur, de leerkrachten van de bovenbouw, de ouders en andere geïnteresseerden tegenover de schrijf- en leesproef en tegenover ontdekkend leren lezen?

Prijs: € 0 voor de cursisten van de cursus die onlangs op deze lokatie is gegeven; € 50 (excl. BTW) voor alle overige deelnemers.
Informatie en opgave: leesrijpheid@gmail.com, 020 – 681.2529.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 22 september 2017