gedachtewisseling 14_ewald vervaets reactie van 14-03-2024

Correspondentie met Paul Leseman, pedagoog

Reactie van Vervaet op schrijven van OCW, beide van 14 maart 2024

Beste (naam van ambtenaar),

Dank je!

Ik heb hun reactie gelezen en ik kan al meteen schrijven dat ze op geen enkele manier ingaan op mijn kritiek (uit mijn schrijven van 21 februari):

‘Mijn kritiek op psychometrisch-inferentieel-statistisch onderzoek geldt voor alle psychometrische middelen (ook voor vragenlijsten en meerkeuzetoetsen), maar is volgens mij het snelst en het duidelijkst te schetsen voor puntsschalen. Het onderzoek spreekt van 5-puntsschalen (p.82) en van 7-punstsschalen (p.54).
   Laten we de 5-puntschaal nemen. Op vier uitspraken kan men vijf antwoorden geven: van ‘beslist onwaar’ (levert 1 punt op) tot ‘beslist waar’ (levert 5 punten op). Die uitspraken zijn:
               Dit kind: a) Denkt al gauw dat het werk af is
               b) Werkt nauwkeurig
               c) Houdt snel op als iets niet lukt
               d) Kan een hele tijd in dezelfde houding blijven doorwerken.
   Welnu, niemand – ook de onderzoekers van het verslag niet – kan aangeven dat ‘waar’ op ‘Dit kind werkt nauwkeurig’ (levert 4 punten op) in psychologisch en/of onderwijskundig opzicht twee keer zo veel waard is als ‘onwaar’ op die uitspraak (levert 2 punten op). Dat geldt ook voor de drie andere beweringen’.

Mijn verzoek aan jou is daarom of je hen wilt verzoeken daarop in te gaan, en wel aan de hand van hun werkhoudingsschaal en -scores?
    Volgens mij is het van tweeën één:
    Óf ze tonen aan dat die getallen/punten op een psychologisch en/of onderwijskundig inzicht berusten. Dan kan het onderwijsbeleid op de ingeslagen weg verder en zal de onderwijscrisis vroeg of laat opgelost worden.
    Óf ze erkennen dat die inzichtelijke basis er niet is en trekken aanspraken op een empirisch-feitelijke en objectieve aard van hun onderzoek terug. Dan zal het onderwijsbeleid een andere weg in dienen te slaan: onderwijs op basis van de psychologische ontwikkeling van het kind – mét psychologische proeven en zónder psychometrische middelen. Dan zal de onderwijscrisis langs deze weg opgelost worden.

Ik ga hierna aan de slag met de rest van hun reactie en neem me voor om je die in eerste instantie pas toe te sturen als zij op de kern zijn ingegaan.
    Is het wellicht dienstig dat jij en ik een datum afspreken waarna ik je mijn reactie in tweede instantie toestuur? Ik ben immers niet van plan mijn reactie voor jou geheim te houden🙂😉. 
    Over de betekenis van die datum zou ik ook graag wat met je willen afspreken.
    Die datum en die betekenis dienen wat mij betreft ook vroeg of laat aan Leseman en Veen bekend te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Ewald

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 7 juli 2025