Gedachtewisseling 7 Marjolein Dobber en Chiel van der Veen

Kritiek van Marjolein Dobber en Chiel van der Veen,  onderwijspedagogen

Gedachtewisseling over onderwijs óp het ontwikkelingsnivo van het kind versus onderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van het kind – in Vygotskijaanse termen: over onderwijs in de zone van de actuele ontwikkeling versus onderwijs in de zone van de naaste ontwikkeling – tussen:
* Marjolein Dobber en Chiel van der Veen, beiden universitair docent onderwijspedagogiek (op Vygotskijaanse grondslag) aan de Vrije Universiteit Amsterdam
* Ewald Vervaet, ontwikkelings- en leespsycholoog, onderzoeker bij Stichting Histos te Amsterdam en schrijver van Ontdekkend Leren Lezen (OLL) 

Samenvatting
Op 18 september 2019 schrijft Ewald Vervaet in een artikel in dagblad Trouw dat het lerarentekort deels is op te lossen door te onderwijzen óp het ontwikkelingsnivo van het kind. Rond 1 oktober schrijven Marjolein Dobber en Chiel van der Veen een internetartikel waarin ze onderwijs bóven het ontwikkelingsnivo van het kind bepleiten.
   Op 20 oktober schrijft Ewald Vervaet hen een korte brief waaraan hij zijn open brief van 10 oktober aan Bert van Oers hecht. Hier is tot op heden geen reactie op verschenen…
   Op 28 december 2019 verschijnt het geheel op internet.

Gedachtewisseling
1. Op 18 september schrijft Ewald Vervaet ‘Oplossing voor het lerarentekort: wacht tot kind rijp is voor de leerstof’. Klik hier.
2. Rond 1 oktober schrijven Marjolein Dobber en Chiel van der Veen ‘Het lerarentekort los je niet op door later te beginnen’. Klik hier.
3. Op 20 oktober schrijft Ewald Vervaet een brief aan Marjolein Dobber en Chiel van der Veen. Klik hier.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 28 december 2019